sunnuntai 24. elokuuta 2014

Tehtävä 22.8


Moi! Nyt uusinta yritys tähän kirjoitukseen. Sain tehtyä jutun valmiiksi, kunnes se sitten ei tallentunutkaan ja teksti hävisi bittiavaruuten. No ei auta kun kirjoittaa uusiksi, mitä vielä muistuu mieleen. Kerron siis hieman meidän torstaisesta päivästä.

Lähdimme torstai aamuna yo ja pk ryhmän kanssa kohti Laukaan Multamäkeä. Paikka oli pieni viihtyisä leirintäkeskus. Menimme mökkiin aluksi aamupalalle ja sen jälkeen vuorossa oli ohjelmaa. Pidettiin bingo, jossa samalla hieman tutustuttiin enemmän toisiimme. 
Siirryimme päivän päätehtävään eli yhteisien pelisääntöjen keksimiseen. Jakauduimme pk ja yo ryhmittäin. Koko ryhmämme taas jakautui pienempiin ryhmiin. Ryhmässäni oli kaksi aivan uutta opiskelijaa ja oli kiva päästä hieman tutustumaan myös heihin. Keksimme paperille sääntöjä, mitä pidimme tärkeinä.
Kun ryhmät olivat valmiina kokoonnuimme yhteen ja tiivistimme säännöt yhdelle paperille.
Sitten olikin jo lounaan vuoro ja lounasvastaavat olivat kattaneet hyvin ruuan esille. Oli hyvää!
Keskustelimme myös tulevista hiuskilta huppareistamme, ja valitsimme kivan hupparimallin. Toivottavasti saamme hupparit pian!
Päivä meni mukavasti, mutta paikan resursseja olisi voinut käyttää paremmin hyödyksi.
Tutustuin myös paremmin luokkalaisiimme, sekä myös hieman pk-ryhmän opiskelijoihin.
Yhteisin pelisääntöjen keksiminen oli hyvä juttu ja uskoisin, että niitä on kaikkien helppo noudattaa käytännössä.


Seuraavaksi avaan hieman yhteisiä pelisääntöjämme:

1. Kohtele muita kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan. Tämä on säännöistä mielestäni tärkein. Kun esimerkiksi auttaa toista vaikeassa tilanteessa, varmasti saa myös itse apua kun sitä tarvitsee. Tai niin ainakin olisi toivottavaa.

2. Kannusta toisia ja pidä yllä positiivinen ilmapiiri. Kaikkien viihtyvyyden kannalta on tärkeää, että kaikilla on mukava olla yhdessä. Siksi on pidettävä yllä hyvää ilmapiiriä ja kannustettava toisia. Toisen kannustaminen merkitsee paljon, sillä silloin jaksaa tsempata ja tehdä kovemmin töitä, vaikka tuntuisi vaikealta.

3. Tee oma osuutesi (siivouksessa jne.) -> muista kierrätys. Jokaisen on hoidettava oma osuutensa, eikä jättää ryhmän yhdelle jäsenelle kaikki työt. Siivouksetkin sujuvat nopeammin kun kaikki ryhmän jäsenet ovat mukana auttamassa. Hienoa, että koulullamme on hyvät kierrätys systeemit, sillä pidän itse kierrätystä tärkeänä asiana.

4. Huomioi asiakkaat. Jo lyhyessä ajassa olen oppinut, että asiakkaat ovat tässä työssä järjestyksessä ensimmäisiä. Asiakkaiden edessä täytyy osata käyttäytyä asiallisesti ja tehdä heidän olonsa mukavaksi. Asiallinen puhe ja volyymin käyttö täytyy myös muistaa.

5. Muista työturvallisuus. Työturvallisuus on tärkeä asia, jotta kaikilla olisi turvallista työskennellä. Työvälineet ja aineet pitää olla turvallisia, sekä niiden käyttö on hallittava. On hyvä tiedostaa työssä olevat riskit ja pyrkiä ehkäisemään niitä omalla toiminnalla.

6. Asiallinen pukeutuminen. Asiakaspalvelutyössä on osattava pukeutua asiallisesti. Paikalle ei voi saapua ihan missä tahansa kuteissa, koska se vaikuttaa koko paikan maineeseen.

7. Täsmällisyys ja osallistuminen. On tärkeää, että on paikalla ajoissa ja osallistuu oppitunneille. Muut joutuvat kärsimään siitä jos joku myöhästelee tai on poissa useasti, ja häntä joudutaan odottelemaan. Kaikkien täytyy myös antaa oma panostuksensa esimerkiksi ryhmätöissä.

Kaikki laatimamme säännöt ovat hyviä ja mielestäni helposti noudatettavissa, jos vain itse haluaa. Itse sitoudun noudattamaan sääntöjä parhaani mukaan. En usko, että niiden noudattaminen tuottaa ongelmia. Loppujen lopuksi kaikki säännöt ovat hyvin itsestään selvyyksiä ja normaalia järkevää toimintaa. Kaikkien olisi välillä hyvä vilkaista sääntöjä ja miettiä, onko niitä tullut noudatettua? Kun kaikki ryhmässämme noudattaa näitä niin kaikilla pitäisi olla mukavaa. Siitä palkinnoksi saamme kaksi hienoa opiskeluvuotta!


-Julia

1 kommentti:

  1. Olipa hyviä ajatuksia ja hyvin suoritettu tehtävä, kiitoksia!

    VastaaPoista