torstai 30. lokakuuta 2014

Työharjoittelu

Maanantai
Ensimmäinen työharjoittelu päivä Sokoksen Hyvä Olo-kampaamossa alkoi yhdeksältä aamulla. Ohjaajani olikin jo paikalla ja hän näytti minulle paikkoja. 

Pääsin heti aluksi hommiin. Sain värjätä ohjaajani tyven. Oli kiva päästä värjäilemään! Pesupaikalla laitettiin myös pituuksiin sävytettä. Sen jälkeen pesin ja kuivasin hiukset.

Tutustuin myös ajanvaraukseen ja tarkoituksena olisi jatkossa auttaa vastaamaan puhelimeen. Palvelin vastaanotossa muutamia asiakkaita.

Harjoittelu paikassani tuotesarjana on Wella, ja onkin mielenkiintoista tutustua uuteen sarjaan. Ehdin jo hieman vilkaista Wellan hoitosarjaa ja saan ehkäpä tehdä hoitoja!

Siivoilin myös paikkoja sekä pesin ja viikkasin pyyhkeitä.

Lopuksi katselin kun ammattilaiset leikkasi. Oli mielenkiintoista katsoa leikkausta kun nyt osaa jo hieman hahmottaa mitä ollaan tekemässä. 

Kaiken kaikkiaan oli mukava ensimmäinen päivä!





Tiistai
Menin yhdeksään työpaikalle ja aluksi laittelin pyykkejä ja siivoilin. 
Työntekijöiden kanssa oli puhetta, että saisin tehdä hoitoja ensiviikolla asiakkaille ja tällä viikolla harjoitella kavereille. Sainkin samalle päivälle jo ohjaajani siskon asiakkaaksi. Oli kivaa kun pääsin palvelemaan oikeaa asiakasta. Hoito meni hyvin ja asiakaskin piti hoidosta, hiuksissa näkyi hoidon jälkeen selvä muutos! Hoito tehtiin Wellan SP-sarjan hoitotuotteilla, joista voisin myöhemmin kertoa vielä lisää.


Keskiviikko
Menin tyäpaikalle klo 11:00. Siivoilin, laitoin pyykkejä ja tsekkailin hoitohuoneesta ripsienpidennysmateriaaleja, mitä tarvittiin lisää. Lähdimme ohjaajani kanssa hakemaan Spalifessa sijaitsevasta varastosta lisää tarvikkeita.
Loppu päivästä olin ajanvarauksessa ja vastailin puhelimeen. Aluksi se oli tosi jännää, mutta kun enemmän vastaa niin eiköhän se siitä ala luonnistumaan!

Torstai
Menin töihin klo 9. Hoidin pyykit ja siivoilin. Kävin hakemassa postit ja toimitin ykkös kerroksen kampaamoon kuuluvat postit sinne. Järjestin myös permisrullia, joissa olikin kivasti hommaa.
Ajanvarauksessa vastasin puhelimeen, ja sainkin jo ihan itse laitettua varauksen alusta loppuun :D Ehkä se puhelimeen vastailu alkaa siitä sujumaan!

Perjantai
Aamulla laitoin pyyhkeet pesukoneeseen ja valmistelin paikan valmiksi hoitoa varten. Kaverini tuli hoitoon kymmeneltä ja aloitimme miettimällä millaisen hoidon tekisimme. Valitsimme kosteuttavan ja väriä suojaavan hoidon. Pesupaikalla tein hoitoon kuuluvaa päähierontaa. Sitten kuivasimme hiukset ja teimme kiharoita. Aika meni nopeasti kun pääsi tekemään. Loppu päivästä vastailin puhelimeen. Viikko meni mukavasti ja nopeasti.

TYÖPAIKKAHAASTATTELU: 

Yrityksen historiaa: Hyvä Olo- kauneuskeskus 4 vuotta Sokoksen viidennessä kerroksessa, aiemmin toiminut alakerrassa.
Millaisia palveluja yritys tarjoaa: Monipuolisesti erilaisia hiusalan palveluita, ripsienpidennyksiä ja hemmotteluhierontaa.
Millaisia asiakkaita siellä käy eli kenelle suunnattu: Kaiken ikäisiä, "vauvasta vaariin."
Miten markkinoi: Sokos on itsessään hyvä markkinointi keino ja sitä kautta bonukset houkuttavat ihmisiä, s-uutiset, nettisivut, facebook ja puskaradio
Mitkä ovat tärkeimmät toimintaperiaatteet ja työntekijöiden pelisäännöt yrityksessä: Omasta paikasta pidetään huolta sekä yhteisistä asioista, asialliset työvaatteet (mustat), paikalla pitää olla 5min ennen asiakasta, työntekijöillä siivousviikot .
Paikassa on henkilöitä työntekijöinä, vuokratuolina ja yksityisenä yrittäjänä.


2. Työpaikkaohjaajan oma työhistoria,
milloin ja miten päätyi alalle, missä liikkeissä on työskennellyt, miten kouluttautunut, millaisia ajatuksia alan nykyhetkestä ja tulevaisuudesta: Teki viimeisen työharjottelun kyseisessä paikassa ja sai samantien töitä, teki myös töitä keväällä koulun ohessa. On tehnyt nyt töitä 3,5 vuotta. 2 vuotta kesätöissä kampaamossa ennen valmistumista.
Halusi kampaajaksi, koska aina tykännyt laittaaa hiuksia ja seurata muotia. Lähti opiskelemaan peruskoulun jälkeen alaa, ei ollut lukuihmisiä.
Pitää alasta, sillä siinä kehittyy koko ajan ja aina tulee uusia juttuja. Kaikki päivät ovat erilaisia!

3. Parturi-kampaajan ominaisuuksia, kysy, mitkä työpaikkaohjaajasi mielestä ovat hyvän parturi-kampaajan ominaisuuksia, mitä alalla menestyvältä parturi-kampaajalta edellytetään: Sosiaalinen, pystyy toimimaan tilanteessa kuin tilanteessa, osaa panostaa, oma-alotteisuus, tekee työnsä loppuun asti, tulee toimeen ihmisten kanssa, valmis oppimaan lisää (värit ja aineet muuttuvat) ja valmis panostamaan rahaa (esim. työvälineet)

4. Ajankohtainen tyyli ja muoti, mitä hiuksiin tehdään liiketyössä leikkauksissa, värjäyksissä ja kampauksissa, mikä on muotia tällä hetkellä:  
- harmaan sävyt, hunaja ja pehmeys
- "härän veren punainen"
- pastellinsävyt
- liukuväri pienimuotoisena
- "verho-otsis" (näkyy helsingissä)
- kampaukset ovat rentoja


Maanantai
Oli melko hiljainen päivä. Laitoin pyykit ja vastailin puhelimeen. Nyt ajanvaraus alkaa sujumaan jo melko hyvin ja puhelimeen vastaaminen tuntuu helpolta.

(Työpaikka haastattelu tulee hieman myöhässä, koska unohdin haastattelu lapun Saarijärvelle..)

Tiistai
Tänään oli hiljaisempi päivä ja puhelinkin soi aika vähän. Katselin leikkauksia ja oli mielenkiintoista katsoa porrastusta, kun se on päässyt jo hieman unohtumaan.

Keskiviikko
Tänään sain pestä yhden työntekijän hiukset ja samalla laitettiin pituuksiin sävytettä. Sain uuden kivan hoitoainehieronta vinkin, jossa peukaloita pyöritellään pään keskiosassa. 
Muuten päivä menikin nopeasti ja puhelimeen vastailin.

Torstai
Päivä meni nopeasti! Vastailin puhelimeen ja varasin jopa englannin kieliselle ajan, kieli keskellä suuta sain kuitenkin varauksen tehtyä. Purin Wellan lähetyksen.
Loppu päivästä värjäsin yhden työntekijän tyven ja pesin värin pois.

Perjantai
Viimeinen päivä meni nopeasti. Kävin Spalifeen viemässä lähetyslistat ja Galleriasta hakemassa hapetetta. Kaverini kävi myös ja tein hänelle pari lettiä. Loppu päivästä vastailin paljon puhelimeen.

HOITOSARJA

Sokoksen Hyvä Olo - kampaamossa käytetään siis Wellan tuotteita ja siellä tehohoitosarjana on Wellan SP- hoidot. Mitä olen tutustunut hoitoihin ne ovat todella laadukkaita ja tulos näkyy hiuksessa selvästi! Tein hoidon kahdelle asiakkaalle ja muutos oli upea, harmi etten kuvia napannut.


Ensiksi arvioidaan hiuspohjan ja hiuksien kunto. Apuna voi käyttää kätevää vihkosta; ensiksi pyöritetään rullaa isoimman ongelman kohdalle ja toista rinkiä toiseen ongelmaan. Se antaa suoraan vastauksen mitä hoitoa kannattaisia lähteä tekemään.


Pesupaikalla pestään  hiukset saman sarjan shampoolla.

Sitten sekoitetaan yksikauhallinen tehohoito maskia ja laitetaan sekaan ''infusion'' ne sekoitetaan ja levitetään pesupaikalla siveltimen avulla hiuksiin. Hoitaa voi siis kahta ongelmaa samalla kertaa!

Hoitoa on moneen ongelmaan:

  • Smoothen - karheille ja kiharille hiuksille
  • Hydrate - kuiville hiuksille
  • Repair - vahingoittuneille hiuksille
  • Volumize - hennoille hiuksille
  • Color Save  - värjätyille hiuksille
  • Shine Define - kiillottomille hiuksille
  • Clear Scalp - hilseilevälle hiuspohjalle
  • Balance Scalp - hiusten lähtöön
















1 kommentti:

  1. Hyvin tehdyt tehtävät jälleen, joten voit olla tyytyväinen suoritukseen. Mielenkiintoinen juttu SP :n tämänhetkisestä hoitosysteemistä.

    VastaaPoista